SELAMAT DATANG ke Adieqhazzie Life&LOVE..semoga perkongsian di ruangan ini memberi manfaat kepada kalian yang membaca..salam ukhwah..

JOM LIKE!


Kalsium dan Osteoporosis


Sambil menunggu si kecik iffah ni bangun.jom nak citer sikit pasal kalsium dan osteoporosis.memang takut bila dengar pasal osteoporosis ni..Osteporosis adalah penyakit yang disebabkan oleh kehilangan jisim tulang (kuantiti kalsium dari tulang merosot sedikit demi sedikit)..
Nak tahu tak? Kalsium merupakan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh untuk membina tulang yang kuat sepanjang hidup kita.Kalsium juga diperlukan untuk keperluan lain, seperti pada pergerakan otot.

Hampir semua kalsium (99%) disimpan dalam tulang dan 1% beredar dalam tubuh melalui darah. Jika tubuh tidak mendapatkan cukup kalsium dari makanan yang dimakan, untuk menjaga jumlah yang tepat yang beredar dalam darah, tubuh akan mengambil kalsium dari tulang. Kajian ilmiah menunjukkan bahawa dari semasa ke semasa, kehilangan kalsium dari tulang dapat menyebabkan "osteoporosis" penyakit tulang, kadang-kadang disebut "tulang rapuh," yang dapat menyebabkan tulang tipis dan risiko yang lebih besar patah tulang.

Semua orang memerlukan kalsium untuk membina dan menjaga tulang yang kuat dan untuk fungsi tubuh yang normal. Kita berisiko tinggi mendapat osteoporosis ketika usia semakin tua. Risiko lebih tinggi untuk perempuan daripada lelaki, terutama wanita yang memiliki tulang yang lebih kecil. 

Untuk mengurangkan risiko osteoporosis,kita harus makan kalsium yang cukup pada usia kanak-kanak dan remaja, iaitu ketika jisim tulang terbentuk. Sebagai orang dewasa, kalsium yang kita makan akan membantu untuk menjaga jisim tulang yang sentiasa bertambah seiring dengan peningkatan usia.Orang tua yang masih sihat dan kuat melakukan aktiviti harian, memiliki kalsium yang cukup untuk menjaga tulang mereka sehingga ke usia tua.

Makanan yang merupakan sumber kalsium yang baik termasuk produk susu, seperti susu, yogurt dan keju dan sayuran berdaun hijau, seperti kangkung dan lobak hijau. Berdasarkan bertahun-tahun penelitian ilmiah, ahli nutrisi telah belajar bagaimana kalsium yang banyak orang perlu makan setiap hari untuk membina tulang yang kuat dan mempertahankan jisim tulang ketika usia mereka bertambah. Jumlah kalsium yang diperlukan bergantung kepada peringkat usia : 

Anak-anak 9 sampai 18 tahun - 1.300 miligram (mg)
19 sampai 50 tahun Dewasa - 1.000 miligram (mg)
Dewasa lebih dari 50 - 1.200 miligram (mg)


so, as a mom..kita kena pastikan setiap ahli keluarga kita mendapat keperluan kalsium yang mencukupi melalui pemakanan harian kita..and the source is from supplement..OsteMatrix is the best for calcium intake.